Restauratie Citroen 2cv6 Blauw

Bijgewerkt op: jul 12

Project “lelijke eend”…..


En dan krijg je een telefoontje: goedemiddag met Eric…… ik heb u naam doorgekregen van een kennis en even op uw website gekeken… Ik durf het eigenlijk bijna niet te vragen omdat ik alleen maar hele dure auto’s zie, maar ik heb een Eend die gespoten moet worden. Maar dan wél zo dat ie weer echt is zoals deze origineel uit de fabriek is gekomen. Kunt u mij daarmee helpen?


Nadat we even hadden gekletst bleek dat ik met een echte freak te maken had met twee rechter handen en engelen geduld! Hij had zelf het plaatwerk met chirurgische precisie gedaan en de rest moesten wij voortzetten.


Uiteindelijk een superleuk project met een waanzinnig eindresultaat!


In maart 1985 koopt mijn vader zijn laatste nieuwe eend, een 2cv6 club met de kleur Blue des tropique.

Mijn vader heeft dan meer dan 25 jaar eend gereden, de laatste eend rijdt gemiddeld 25000km per jaar .

Er wordt overgestapt op de Citroën BX.

Omdat wij een band met de eend hebben en ik het zelf ook erg leuk vind, wordt deze blauwe 2cv6 bewaard.

Ongeveer 6 jaar geleden ben ik begonnen met de restauratie, deze hield het volgende in;


1, vervangen van diverse carrosserie delen door zo veel mogelijk originele plaatdelen en geheel blank maken van de carrosserie

2, Herstellen en strak maken van de deuren, motorkap en achterklep en voorbehandeling door KTL.

3, Vervangen van de voor- en achter spatborden.

4, Stralen alle delen t.b.v. de wielophanging en diversen.

5, Alle geel gepacifieerde onderdeeltjes schoonmaken, eventueel ontroesten en opnieuw laten geel passieveren.

6, Schoonmaak en revisie overige delen.

7, Revisie gehele aandrijving inclusief motor en bak.

8, Laten spuiten van de carrosserie, velgen, bumpers, stoel frame en kleine onderdeeltjes.

9, Opbouw van de eend met als doel, er laten uitzien zoals mijn vader hem in 1985 nieuw had gekocht.

10, Zo veel mogelijk bij vervanging van defecte onderdelen, originele onderdelen gebruiken.



Het strak maken van en het spuiten van de carrosserie en onderdelen is volledig door Bert Nijenhuis uitgevoerd.


Een kennis tipte mij Bert Nijenhuis, vanwege de flexibiliteit van het restauratie bedrijf en de hoge kwaliteit van het werk.

In een kennismaking gesprek heb ik Bert aangegeven wat de bedoeling was en wat mijn wensen waren.

Een van mijn wensen was dat het spuitwerk overeen kwam met het spuitwerk hoe Citroën de eend had gespoten; strak met iets een sinusappel huid.

Bert begreep dit volledig en kon en wilde aan al mijn wensen voldoen.

Gedurende 2 jaar was ik geregeld te vinden bij Bert om onderdelen te brengen of halen, maar ook om ze terplekke te voorbereiden op het spuiten.

Bert is in het bezit van twee mooie straal cabines, en tegen een schappelijke huur heb ik diverse onderdelen ter plekke gestraald, zodat ze vervolgens gespoten konden worden.

Dit zelf stralen drukte de kosten en het straal werk voldeed zo aan mijn eisen.

Ook waren er bepaalde zeer kwetsbare onderdelen die ik liever zelf straalde, en dat kon uitstekend bij Bert.

We hadden ook afgesproken om de onderdelen niet allemaal in een keer te spuiten maar per groep en kleur.

Door het spuiten over een bepaalde tijd uit te spreiden, had dit ook als voordeel dat er tussendoor gespaard kon worden.

Ik kon zo de eend opbouwen met elke keer de vers gespoten aangeleverde onderdelen.

Voordeel hiermee was ook dat de kans op beschadiging klein was, omdat ik dan niet alle kwetsbare gespoten delen hoefde op te slaan in de garage waar ik ook aan het werk was.

Terug kijkend op de restauratie, krijgt Bert mijn complimenten voor zijn werk en de prettige samenwerking.

Met Bert kun je goed overleggen, hij is eerlijk en zegt waar het op staat met de restauratie.

De combinatie van het heel veel zelf doen met de ondersteuning en vakkennis van Bert is de reden dat ik voor Bert heb gekozen.

Op de foto is het mooie resultaat te zien, waarbij het lijkt of de eend zo nieuw uit de showroom van Citroën komt.

Het spuitwerk is strak en gedaan zoals dat bij een eend was en dat maakt hem zo origineel mooi.

23 keer bekeken0 reacties